درباره وبلاگ


به وب سایت « بهشـــتی هـــورامــان » خوش آمدید.
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 36
بازدید هفته : 200
بازدید ماه : 529
بازدید کل : 152450
تعداد مطالب : 49
تعداد نظرات : 47
تعداد آنلاین : 1




در اين وبلاگ
در كل اينترنت


  • تعبیر خواب آنلاین

    






  • بهشتى هورامان
    سلام به وبلاگ بهشتى هورامان خوش آمديد آنچه در اين وبلاگ مد نظر ماست توصيف منطقه ى زيبا و وصف نشدنى هورامان و طبيعت زيباى ٤ فصل آن است.**توصيف هورامان در اين وبلاگ نمى گنجد**اميد است شما را تا حدى با اين منطقه ى كوهستانى خوش آب و هوا،زيبا،وصف نشدنى آشنا كرده باشيم.





    آقای پرویز رستمی متولد 1356 در اورامان تخت سابقه ی فعالیت در عرصه های فرهنگی را به مدت 20 سال در کارنامه ی خود دارد.او فعالیت هنری خود را از سال 1371 با رشته ی نقاشی شروع کرد و 8 سال تلاش شبانه روزی در این رشته ی هنری را در شهرهای مریوان و سنندج سپری کرد و نتیجه ی آن جوایز متعددی را در 6 دوره ی جشنواره ی طراحی و نقاشی غرب کشور ازآن خود کرده و چندین نمایشگاه جمعی و انفرادی را در سطح استان برگزار کرد. از سال 79 تا 81 دوره ی عکاسی را به شیوه ی تجربی و علمی در دفاتر انجمن سینما جوان آموخت،ازسال 81 به بعد وارد عرصه ی مستند سازی در سینما شد و کارش را با فیلم کوتاه کفش در همین سال شروع کرد.

    پرویز رستمی در کارنامه ی کاری خود تاکنون فیلم های زیر را تولید کرده است:

    1)- آوازی برای رود

    2)- آرزوها در برف می میرند

    3)- میراث ماندگار

    4)- پاچال

    5)- مهمان نیایش

    6)- سفره ای برای شادی ارواح

    7)- آوای شرام

    8)- حاشیه نشینان زاگرس

    9)- زمستان تنها نیست

    10)- آوای سنگ

    11)-صیدی

    12)- کونه هواران

    13)- ملودی سنگ

    همچنین در این مدت تصویر برداری چندین فیلم کوتاه و نیمه بلند را در کارنامه ی خود ثبت کرده است .

    حضور در جشنواره های داخلی ایران چون سینما حقیقت،فیلم کوتاه تهران،جشنواره ی رشد،رویش،حسنات،نماز و نیایش،آلامتو، بام ایران،ساوالان و کوسالان و کسب جوایزی چون بهترین کارگردانی،بهترین فیلم و بهترین تحقیق و پژوهش از دیگر افتخارات این جوان فرهنگی است.

    در عرصه ی بین الملل تاکنون موفق به کسب چندین جایزه ی بین المللی گشته است که از جمله میتوان به جشنواره ی بین المللی دهوک در کردستان عراق و تامپر فنلاند اشاره کرد.

    آخرین فیلم آقای رستمی بنام مردی در جاده در بهار سال آینده ساخته می شود.



    شنبه 8 / 12 / 1391برچسب:مستند-هورامان, :: 19:20 ::  نويسنده : حميد شريفى

    «اورامان تخت» روستایی با قدمت چند صدساله با فرهنگ و آدابی است که یادگار دوران زردشت است. سرزمین ایرانیان اصیل، مهمان نواز و مهربان. اورامان را «هزار ماسوله» نیز می نامند. این محل اصالت خود را حفظ کرده و در کنار طبیعت زیبای آن،مدنیت و شهرنشینی منطقه، زیبایی خاصی به هزار ماسوله داده است. این مکان در دره شرقی، غربی با سرا شیبی زیاد در شمال کوه های تخت در 63 کیلومتری جنوب مریوان واقع است.خانه های این روستا به طور کلی از سنگ ساخته شدهاند و دارای حالت راه پله مانندند.

    سقف خانه ها را با تیرکهایی چوبی می پوشانند. ارتفاعات این منطقه در بهار و تابستان بسیار زیباست و در زمستان بسیار سرد، روستای اورامان تخت یکی از جذابترین مناطق روستایی کردستان است که در کنار چشم اندازهای طبیعی آن،برای آیین مذهبی و قدیمی در پیرشالیار،مردم زیادی سالانه روانه آنجا می شوند. این منطقه با انبوه کوهستانها و دشتهای پهناور خود گیاهان و جانوران متنوعی را در برگرفته که چشم انداز جنگلهای زاگرس،منطقه ای به یادماندنی برای طبیعت دوستان به وجود آورده است.

    برخی از این چشم اندازها و جاذبه های گردشگری در اورامان شامل چشم انداز "دربند دزلی" و ارتفاعات و دامنه سرسبز آن،آبشار ملور مناطق پیرامون آن که دارای آبی زلال که حاصل ذوب برفهای ارتفاعات بالا دست آن است، زینت بخش کوههای این منطقه،چشمانداز مزارع پلکانی و معماری سنگی و روستاهای پلکانی شکل است.اورامان در زبان کردی «هورامان» نیز تلفظ می شود که ناحیه ای وسیع و کوهستانی است و تا جنوب استان کردستان را در بر می گیرد. در حقیقت روستای اورامان بخشی از ناحیه اورامان محسوب می شود.

    زبان ساکنان این منطقه به هورامی مشهور است. لهجه هورامی یکی از لهجه های مشهور کردی است. از جاذبه های گردشگری هورامان آتشکده های قدیمی موجود در این منطقه است که نشانگر زردشتی بودن ساکنان آن قبل از اسلام است. این روستا پوشیده از درخت گردو، انار، انجیر و توت است، اگر چه شرایط سخت در این منطقه پا بر جاست، ولی ساکنانش هنوز آداب ومنش خود را حفظ کرده اند.

    بافت این روستا از لحاظ معماری به صورت پلکانی در شیب تند ساخته شده است و پشت بام منزل پایین به منزله حیاط خانه بالا است.دیوار خانه هایی که در این روستا ساخته شده اند،به صورت خشک چینی یعنی بدون استفاده از ملات و به طور هنرمندانه چیده شده اند. مهمترین مصالح مورد استفاده در بناهای این روستا،سنگ و چوب است. از آنجا که روستای اورامان تخت در زمانهای قدیم مرکز فرمانروایی سلاطین محلی بوده است،این روستا را تخت یعنی پایتخت و مرکز سلطنت نامیده اند. مردم این روستا به زبان کردی اورامی سخن میگویند. اورامان تخت از دیرباز جلوه گاه هنر و تمدن غنی و اصیل کردی بوده است.

    در این میان موسیقی جایگاهی ویژه و قابل تامل دارد. «سیاه چمانه چید» و «کنالپل» از مهمترین ترانه ها و نواهای این روستا هستند. پوشاک مردم روستای اورامان تخت مانند دیگر روستاییان کردستان،لباسهای محلی کردی باطرحها و رنگهای زیبا و شاد است. لباس مردان کرد اورامانی از چوخه،پانتول ملکی،شال،دستار و فرنجی تشکیل شده و گاهی نیز جافی، کلینجه،شالکلکه،دستار و پیراهن بلند هم می پوشند. گوره وه بازى(جوراب بازى)،قلقلان، بیلان، گرزه (گرزبازی) و همک و ممک از متداول ترین بازیهای مردم روستای اورامان تخت است. یکی از چشم اندازهای فرهنگی هورامان،جشن پیرشالیار است،گروهی آن را از شخصیت های قبل از اسلام میدانند گروهی آن را بعد از اسلام دانسته و سکونتش را در روستا حدود 900 سال قبل میدانند،درباره وی حکایتی وجود دارد که میگوید: در زمانهای بسیار درو در بخارا پادشاهی زندگی میکرد که دختری داشت به نام «بهارنار خاتون» این دختر کر و لال بود و تمام حکما نتوانسته بودند بیماری او را علاج کنند. از سوی دیگر در منطقه اورامانات کردستان مردی به نام پیرشالیار زندگی می کرد که صاحب کرامات و معجزات بود و شهرتش عالمگیر شده بود چون خبر معجزات پیرشالیار به بخارا میرسد،شاه دخترش را همراه با برادرش بهنام شالیار سیار و عده ای دیگر به منطقه اورامان کردستان می فرستند.

    آنها وقتی به نزدیکی روستایی که پیر در آن زندگی میکند میرسند،دختر پادشاه احساس می کند که گوشش شنوایی خود را به دست آورده و صداها را می شنود. از آنجا که پادشاه اعلام کرده بود که هر کس بیماری دخترش را علاج کند میتواند او را به همسری برگزیند،پیرشالیار قبولی میکند و چون از مال دنیا چیزی نداشت،اهالی با کمک هم برای او جشن عروسی برگزار می کنند و هر کدام از طوایف،بخشی از هزینه ها و کارهای این مراسم را به عهده می گیرند.

    پیرشالیار قبل از مرگش وصیت میکند تا آخر دنیا مراسم سالگرد عروسی اش را همه ساله برگزار کنند. مراسم باستانی پیرشالیار در 2 زمان متفاوت در سال 15 اردیبهشت و 10بهمن ماه برگزار میشود، مراسم بهاره را کومسا(كوهسارى) میگویند که همزمان با طراوت و سرسبزی اورامان کردستان است و در آن به اجرای دف نوازی و ایراد سخنرانی درباره شخصیت پیرشالیار و توزیع نان محلی (کلیره،گته مه ژگه) میپردازند. مراسم زمستان هر ساله در 10 بهمن ماه به مدت 2 هفته برگزار میشود. اهالی منطقه به این مراسم، عروسی پیر شالیار میگویند. برگزاری این مراسم به عهده متولی آن است که در هر خانواده به صورت موروثی انجام می شود. به هر تقدیر هیچ یک از جاذبه های بهشت کوچک را نمیتوان آنگونه که حقیقت آن است، به وصف آورد.



    سه شنبه 6 / 12 / 1391برچسب:جاذبه هاى گردشگرى هورامان, :: 19:29 ::  نويسنده : حميد شريفى

    معمارى اورامانات و سرسبزى این منطقه كوهستانى رویاى پله‌هایى به سمت بهشت را متصور مى‌كند. خانه‌هاى این روستا با سنگ و اغلب به صورت خشكه و به صورت پلكانى ساخته شده است. مردم منطقه معتقدند اورامانات تخت زمانى شهرى بزرگ بوده و مركزیتى خاص داشته به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مركز (حكومت) ناحیه‌اى اورامان یاد مى‌كرده‌اند. به غیر از وضعیت خاص روستا از نظر معمارى، موقعیت چشمه‌هاى پرآب، مراسم خاص و آداب و رسوم و وجود مقبره و مسجد پیرشالیار و به ویژه جمعیت و تعداد سكنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت منطقه از زمان ساسانى است.پوشاك كردى آمیزه‌اى از رنگ و نقش است. در كجا و چگونه مى‌توان زیباترین رنگ‌هاى دنیا را در كنار هم دید. لباس مردم اورامانات كردى است. پیش از ورود پارچه و كفش‌هاى خارجى و سایر منسوجات داخلى به استان كردستان، بیشتر پارچه‌ها و پاى افزار مورد نیاز آنها توسط بافندگان و دوزندگان محلى بافته و ساخته مى‌شده است.

    ساخت پاى افزار «گیوه» یا «گلاش» یا «كالى» بر عهده اوراماناتى‌ها و مردم و آبادى‌هاى هجیع، نودشه، بوده و بافت را مردم آبادى‌هاى نوسود شهرستان پاوه بر عهده داشته‌اند. جولایى، بافت، پارچه و انواع منسوجات مانند بوزو، ربال، جاجیم، بره بوشمین، موج، جوراب، دستكش، زنگال و كلاء انواع دستبافت‌هاى این منطقه هستند.

    مردان كرد اورامانى چوخه، پانتول، ملكى شال، دستار، فرنجى و كله بال و زنان آن جانى، كلنجه، شال، كلاه و كلله مى‌پوشند. انواع این لباس‌ها با زیورآلات مختلف تزئین شده‌اند و رنگارنگ هستند. قارچ، كرفس، كنگر، ریواس، خوژه، پنیر، شیر، عسل، گردو، انجیر موادغذایى این منطقه را تشكیل مى‌دهند.

    پلو، «دوغه وا» یا آش دوغ، ساوار، گردول، ترخینه، دوختنیا آش گزنه، هتیمچه با گوشت گوسفند، شدروا، گرما، رشته پلو، رشته رون یك آبه، پرشین، شلغم ترش، و كلانه، از غذاهاى اورامانى است. از تولیدات هنرهاى سنتى مثل گلیم، سجاده، نمد، سبد، گیوه بهعنوان سوغات این محل نام برد. اما دلیل دیگرى به غیر از درمان و سیاحت در یك منطقه سنتى براى سفر وجود دارد. میراث فرهنگى و كهن ایران زمین مى‌تواند دلیلى براى كشش مسافران به شهر‌هاى مختلف باشد. هخامنشیان و شكوه شان زبانزد و مایه افتخار ایرانیان است.



    یک شنبه 4 / 12 / 1391برچسب:هورامان شناسى-بهشتى هورامان, :: 12:38 ::  نويسنده : حميد شريفى

    هورامی یکی از لهجه های کوردی است در کل، در ایران هورامان به ۲ منطقه هورامان تخت و هورامان لهون تقسیم می شود هورامان کردستان که هورامان تخت است و هورامان لهون که هورامان کرمانشاه است.

    روستای هورامان تخت در واقع که اکنون بخش هورامان است با توجه به آثار بدست آمده در این منطقه اورامان در زمانی شهر بزرگی بوده است و مرکزیت منطقه را داشته به همین دلیل آن را هورامان تخت نامیده اند. در باره ى کلمه هورامان نظریات متعددی وجود دارد :

    ۱)- هورامان را هور ناما به معنی طلوع آفتاب 

    ۲)- اهورانامان به معنی معبد اهورایی خداپرستان گفته اند.

    آتشکده هایی که در این منطقه پیدا شده بیانگر آن است مردم این منطقه قبل از اسلام زردشت بوده اند. امروزه مردم هورامان مسلمان ، مومن و سنی مذهب و فرقه شافعی می باشند . هورامان سرزمین باستانی در دوران قبل از اسلام توسط آریاییها و بعد مادها مورد استقرار قرار گرفت. به استناد نسخه ها و دست نوشته هایی که از کوههای هورامان پیدا شده ۳ ورق از پوست آهو در سال ۱۹۰۹ در منطقه هورامان کشف شده و به نام پنجاق هورامان معروف می باشد و قدمت آن به ۲۱۰۰سال پیش به خط پهلوی اشکانی نوشته شده است .



    یک شنبه 4 / 12 / 1391برچسب:هورامان, :: 1:23 ::  نويسنده : حميد شريفى

    اورامان تخت منطقه ای است کوهستانی و صعب العبور و تاریخی واقع در جنوب شرقی شهرستان مریوان دارای ویژگیهای خاص فرهنگی سنتی معماری با مردمی متدین مهمان نواز از زمان شرفیابی آنها به اسلام تا امروز در حفظ دین و عقیده خویش همت گماشته اند وبه کسانی که جهت تبلیغ عقاید باطله به میان آنهاقدم میگذارند روی خوشی به آنها نشان نداده اند مردم این منطقه در کنار مواهب طبیعی و خدادادی نمادهای فرهنگی را ازجمله زبان لباس صنایع دستی معماری سنتی حفظ کرده اند وازاین جهت به یک منطقه توریستی تبدیل شده و توجه گردشگران و محققین داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. *ورود اسلام به دیار اورامان تخت (هورامان تخت)* بنابر آنچه درکتاب (الکامل فی التاریخ جلد۲ ص۲۰۲) آمده است دین اسلام درزمان فاروق اعظم حضرت عمر(رض) خلیفه دوم رسول الله (ص) توسط دو فرمانده سپاه به نامهای عزره بن قیس و عتبه بن فرقد درخلال سالهای ۱۸ الی ۲۳ ه.ق از شهر اربیل (هه ولیر) تا همدان و حوالی آذربایجان و تمام سرزمین کردستان را گرفته و در همین سالهامردم کردستان و بالطبع مردم اورامان به دین اسلام گرویده اند و از آن زمان مردم هه ورامان تخت پیروان وفاداری برای آئین اسلام بوده اند. کوهستانهای خلوت و شگفت انگیز این دیار پرورشگاه مردان و زنان خداجویی بوده که علاوه بر ساکنین محل،از سرزمینهای دور و نزدیک جهت اعتکاف و تزکیه نفس و حضور حلقه ارشاد پیر هورامان تخت به این دیار آمده اند. اشتهار نام ۹۹ پیر هه ورامان تخت تأیید و گواهی است بر شکوفایی عرفان و تصوف اسلامی در قرون گذشته، که صحت تواتر و شهرت آنها راه را بر هر گون شک و تردیدی می بنند. نکته دیگر اینکه به گواهی تاریخ،پس از خلافت خلفای راشدین براساس جریانات سیاسی و مذهبی،گروهی از اصحاب و تابعین بزرگوار به خاطر خدمت به اسلام و مسلمین کمر همت بسته اند و مناطق حجاز و شام و ون خویش را پشت سر گذارده اند و در مناطق مختلف جهان اسلام از جمله کردستانات عزیز،راهی شده اند. بعنوان مثال;سید عبیدالله (کوسه هجیج) و سید اسماعیل محدث، در اسپریزو سید اسحاق و هاجره خاتون خواهر امام رضا از سادات مهاجری بوده اند که جهت انحام خدمات دینی به این منطقه آمده اند و جناب سید مصطفی(معروف به پیرشالیارهه ورامان تخت)و عمویش سید محمد یوسف که در اورامان تخت به خدمت مسلمانان همت گماشته اند از این دسته محسوب می شوند و پدر و اجدادشان در اصل عرب و مهاجر بوده اند. بنابر بر آنچه در کتابهای بحرالانساب تألیف سید عبدالصمد توار و کتاب تاریخ مشاهیر کرد و کتاب (بنه ماله ی زانیاران) موجود است و همچنین بنابرتواتر محلی بدست آمده که حضرت سید مصطفی پس از آموزش قرآن و مقدمات مذهبی برای دانش اندوزی به کردستانات رفته و پس از پایان دوره های تحصیلی نظام آموزشی آن زمان(حجره) بخ خدمت حضرت عبدالقادر گیلانی رفته و مشغول تهذیب و تزکیه نفس شده و اجازه نامه ارشادرا از جانب وی اخذ نموده و به هه ورامان تخت بر گشته و تا پایان عمر شریفش نهایت کوشش رادر نشر شریعت و طریقت انجام داده است، چنانکه مشهور است در خدمت وی حدود ۱۰۰ نفر از طالبان حقیقت به درجه کمال خداشناسی رسیده اند و از این جهت اورامان تخت به مهد عرفان شهرت پیدا کرد و از هر سو مسلمانان به این منطقه سرازیر می شدند شنیده می شود که بعضی از روی نا آگاهی این دانشمندان مسلمان را به پیر و آیین مجوس و زردشت نسبت می دهند که عدم اطلاع کافی و یا عناد و عقده،سبب این اشتباه بزرگ می باشد. باید دانست که،بیشتر این تبلیغات از روی غرب زدگی است. چنانکه مشهور است روباه پیر در قرن گذشته برنامه ای تنظیم نموده که براساس آن باید مسلمانان ضعیف القل تضعیف عقیده گردند. از این رو اشخاصی را تربیت می نمایند که همگی از دید مسلمانان پوشیده نیست تا در جهان اسلام مأمور شوند تا در میان مسلمانان تضعیف عقیده نسبت به بزرگان و پیشوایان دین ایجاد کنند. اینان از هیچ گونه توهین و افترایی دریغ نکرده اند و در نتیجه می توان گفت: که نسبت دادن حضرت پیرشالیار با آئین زردشتی از همین ترفندهاست. باید گفت که این یاوه گویان حرفهایشان همچو قارچ بی سر و بی ریشه هستند که هیچ تحقیق علمی در سند آنها موجود نیست و گرنه بر این اساس باید اجداد سادات کلجی(روستایی منطقه در اورامان تخت) را مجوسی و آتش پرست دانست مگر می شود؟!! در حالیکه شجره آنها نسبت به حضرت پیرشالیار و سپس حضرت حسین می رسد و رشته و نسب سادات کلجی به این صورت می باشد: السید فتح المبین ابن السید محمد امین الکلجینی ابن السید قطب الدین ابن احمد تا می رسد با ابن رستم ابن السید مصطفی(پیرشالیار) ابن السید معروف به بابا خداد ابن السید بابل تا می رسد با امام محمد باقر و امام حسین و حضرت علی و حضرت فاطمه و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم. خلاصه حضرت پیرشالیار از دانشمندان مسلمان بوده و یکی از خلیفه های حضرت عبدالقادر گیلانی بوده و آن جمله مشهوری که حضرت فرمودند: ( ان اخی مصطفی رجل صالح) درباره حضرت پیرشالیار هورامان تخت بوده است. "در این میان محققانی که به منطقه می آیند باید از مردم منطقه بپرسندکه پیرشالیار کیست؟" ما می گوییم پیرشالیار مسلمان و دردوران اسلام بوده. حدود ۹۵۰ سال پیش فوت کرده اند و دلایل ما مبنیبر مسلمان بودنش این است:

    1)- مرقدش روبه کعبه الله قبله مسلمانان است نه مثل ادیان گذشته یا رو به خورشید.

    ۲)- عبادتگاه( چله خانه)و خانه مسکونیش که امروزه هم به لطف خدا و به کوری چشم مخالفانش باقیست روبه قبله واقع شده است.

    ۳)- باغ و زکین و چشمه هایش که امروزه نیز آثار آنها باقیست به اسم سید مصطفی معروفند....

    اینک مردم هورامان تخت با نظر کسانی که این پیر عارف را به آئین زردشت نسبت می دهند مخالفند.



    یک شنبه 3 / 12 / 1391برچسب:هورامان شناسى-هورامان, :: 23:49 ::  نويسنده : حميد شريفى