درباره وبلاگ


به وب سایت « بهشـــتی هـــورامــان » خوش آمدید.
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 263
بازدید ماه : 366
بازدید کل : 151906
تعداد مطالب : 49
تعداد نظرات : 47
تعداد آنلاین : 1




در اين وبلاگ
در كل اينترنت


  • تعبیر خواب آنلاین

    






  • بهشتى هورامان
    سلام به وبلاگ بهشتى هورامان خوش آمديد آنچه در اين وبلاگ مد نظر ماست توصيف منطقه ى زيبا و وصف نشدنى هورامان و طبيعت زيباى ٤ فصل آن است.**توصيف هورامان در اين وبلاگ نمى گنجد**اميد است شما را تا حدى با اين منطقه ى كوهستانى خوش آب و هوا،زيبا،وصف نشدنى آشنا كرده باشيم.




    در اوايل قرن حاضر،‌ در سال 1305 شمسى،حسين نامى از مريدان «شيخ علاء الدين نقش بندى» در غارى در دره تيگيور،خمره اى پر از دانه ى ارزن پيدا كرد كه در ميان آن نوشته اى به خط پهلوى اشكانى بر پوست آهو وجود داشت. اين نوشته كه به «بنچاق اورامان» مشهور شد،قرار دادى است ميان دو نفر براى خريد و فروش زرستانى به 45 درهم كه شاهدان معامله نيز نام خود را در آن نوشته اند. اين بنچاق به سال 120 پيش از ميلاد مسيح تعلق دارد.

    چند سطر از متن بنچاق به شرح زير است:

    «سال سه ست ماه اروتات فروخش تپس پك پورتيرين زراستك چه ابير اشكان نم (زات) اخريتار اوايل پور هربشن اسمكان از خريت اويل هيچ پتسيك هرو درهم 45»

    برگردان:

    سال سيصد ماه خرداد فروشنده تپس پك،پورتيوين زراستان اسمك كه ابير اشكان نيم آن دارد و خريدار اوايل پوربشين،اسمكان زرستان(را خريد اويل از پتسيك)‌ همه را به 45 درهم .

    در حال حاضر اين بنچاقدر موزه برلين نگه دارى مى شود. 20 نسخه ديگر اين قرار داد به خط يونانى است.



    چهار شنبه 30 / 11 / 1391برچسب:قباله-هورامان, :: 18:26 ::  نويسنده : حميد شريفى

    جشن‌ عروسى *پيرشاليار (شهريار)* مراسمى بسيار كهن‌ است‌. اگر چه‌ اين‌ مراسم‌ در طول‌ زمان‌ با تغييرات‌ بسيارمواجه‌ بوده‌، ولى ريشه‌هاى كهن‌ ‌خود را به‌ خوبى حفظ‌ كرده‌ است‌. در منابع‌ مكتوب‌ تاريخى آمده‌ است‌: پير روحانى به‌ نام‌ پيرشاليار نزد مردم‌ اورامان‌ بسيار محترم‌ است‌ و كتابش‌ را به‌ بيگانگان‌ نشان‌ نمى دهند و كلماتش‌ به‌ جاى ضرب‌المثل‌ به‌ كار مى رود. جشن‌ بزرگ‌ مردم‌ اورامان‌ دربهمن‌ماه‌ كه‌ سال‌ روز ازدواج‌ اوست‌ برگزار مى شود. اين‌ مراسم‌ هر سال‌ در بهمن‌ماه‌، در آغاز چله‌ كوچك‌،در سه‌ مرحله‌ و طى سه‌ هفته‌ انجام‌ مى شود. در اولين‌ هفته‌ بهمن‌ماه‌،گردوهايى كه‌ از باغ‌ پيرشاليار چيده‌ شده‌، براى اهالى ارسال‌ مى شود و به‌ اين‌ ترتيب‌ اهالى از شروع‌ مراسم‌ با خبر مى شوند. در دومين‌ مرحله‌ مراسم‌، كه‌ شب‌ چهارشنبه‌ بعد آغاز مى شود بچه‌هاى روستا پيش‌ از طلوع‌ آفتاب‌ به‌ پشت‌ بام‌ مى روند و با خواندن‌ اشعار و گرفتن‌ هدايايى از اهالى،خبر از برآمدن‌ خورشيد و آغاز مراسم‌ قربانى مى دهند.با طلوع‌ اولين‌ اشعه‌ آفتاب‌، نوبت‌ ذبح‌ گوسفندان‌ و گاوهاى قربانى در بين‌ اهالى،شبانگاه همه‌ مردان‌ در خانه‌ پير جمع‌ شده‌،گروه‌ گروه‌ در جايگاه‌ مخصوص‌ طايفه‌ خود مى نشينندو براى تبرك‌ رشته‌ تسبيح‌ چوبين‌ دانه‌ درشت‌ و تخت‌ گيوه‌ به‌ جاى مانده‌ از پير را مى بوسند.سپس‌ مراسم‌ با نواختن‌ دف‌ و گفتن‌ ذكر آغاز مى شود. در سومين‌ جمعه‌ بهمن‌ماه‌،مردان‌ نان‌هايى را كه‌ به‌ شكل‌ قرص‌هاى طلايى رنگ‌ از آرد گندم‌ و مغز گردوى كوبيده شده تهيه‌ شده‌ اند و با گياهان‌ خشك‌ چون‌ ريحان‌ و سياه‌دانه‌ تزيين‌ شده‌ است‌،بر سر مزار پيرشاليار يا ديگر پيرها(پير خالو-پيره سياوله و ...)مى برند و پس‌ از جمع‌ شدن‌ بر سر مزار پير، نان‌ها را روى هم‌ مى ريزند و آنها را خرد كرده‌،با ماست‌ بين‌ حاضران‌ تقسيم‌ مى كنند. هر سال‌ در دومين‌ هفته‌ ارديبهشت‌، اهالى اورامان‌ و روستاهاى مجاور به‌ رسم‌ تبرك‌ و براى شفاى بيماران‌ قطعه‌اى از تخته‌ سنگ‌ كنار مزار پير شاليار را مى كنند و با خود مى برند و بر اين‌ باورند كه‌ كرامت‌ و پير شاليار باعث‌ تبرك‌ اين‌ سنگ‌ شده‌ و هر سال‌ دوباره‌ سبز خواهد شد.



    دو شنبه 29 / 11 / 1391برچسب:پيرشاليار-هورامان, :: 1:8 ::  نويسنده : حميد شريفى

    صيدى شاعر بزرگ هورامان در سال 1199 هجرى تا سال 1265 هجرى مى زيسته است. و بيش از 1500 قطعه شعر دارد،بيشتر اشعارش به شيوه اورامى كهن اوستائى و فارسى بوده است. و اشعارى نيز به زبان عربى دارد. نامش"ملا محمد سليمان"فرزند "حاج سيد محمد خانقاهيى" و در قريه خانقاه پاوه متولد گرديده و نزد بيشتر اساتيد هورامان و حوالى شهر زور تلمذ و آخرين مراحل تحصيل را از محضر "ماموستا جلال خورمالى"استفاده و از حضور ايشان مجاز شده. صيدى پس از اتمام تحصيل به شهر هورامان تخت رفته و در آنجا ماندگار و متا هل گرديده و سمت مدرس علوم دينيه و امام جمعه و جماعت شهر اورامان تخت را داشته و ضمناً با كسب باغبانى امرار معاش مينموده است.

     



    دو شنبه 28 / 11 / 1391برچسب:اشعار-هورامان, :: 1:15 ::  نويسنده : حميد شريفى

    روخانه ى ميراب سه رريز مه يو وار

    تيكه لاو چه نى ئاوى بيله وار

    مه ويه رو جه به ين ئاواى پالنگان

    ئى به ر و ئه و به ر عه بوور مه كه ران

    جه و ده م مه ويه رو به ره و هه ورامان

    چوون ئاوات واسته زوو مه بان ره وان

    چه م كه لاته رزان ئه ويچ مه يو وار

    له يل چه م ژاوه رو مه گيران قه رار

    جه دواو به ره و شارى هه ورامان

    تيكه لاو چه نى ئاوى مه ريوان

    لاى ئه حمه د ئاوا مه ياوان به يو

    به ره و هه ورامان ملان دوو به دوو

    له يل سيروان سنه لاى نوين و روار

    مه ياوان به يو چوون پياده و سووار

    جا به ره و لهون مشان به راوه

    جه و ده م مه ياوا به ئاوى پاوه

    نه و جا به يه كتر گرد مه بان مشتاق

    جه ملان ته واف شيخ سلتان ئيساق

    جه ده ر به ن دزلى كه له ويو به دول

    ده ربه ن پالنگان ديوه زناو و بل

    چوون من جه حه سره ت دوورى هه ورامان

    روخانه نه ى جا به ناله و فوغان

    به ره و غه ريبى ئه سرين ريزنو چه م

    تا ياوو مه نزل ئه سرين كه روش كه م

    جه حه سره ت دوورى چه مى هه ورامان

    عاقيبه ت ياوو چه مچه به ش كه ران



    جمعه 25 / 11 / 1391برچسب:اشعار هورامى, :: 13:59 ::  نويسنده : حميد شريفى

    هورامان سرزمين باستانى است؛اين سرزمين دست كم از زمان ورود آريايى ها به ايران،جزو مناطقى بوده كه اقوامى كه در آن سكونت داشته اند و آن طور كه از شواهد بر مى آيد در دوران حكومتهاى مختلف كه از آن زمان به بعد بر نواحى ايران حكم رانده اند.همچنين اقوامى(به ويژه اقوام كرد)را در خود جاى داده است. چرم نبشته هاى اورامان "هورامان" كه قدمتشان به حدود قرن اول ميلادى مى رسد،شاهدى بر قدمت اين سرزمين دست كم تا قرن اول ميلادى هستند.اين سرزمين،در حال حاضر محل سكونت كردهاى هورامى زبان ايران و عراق است.مردم هورامان،كرد و به گويش هورامى تكلم مى كنند.

     



    شنبه 25 / 11 / 1391برچسب:هورامان شناسى, :: 8:9 ::  نويسنده : حميد شريفى