درباره وبلاگ


به وب سایت « بهشـــتی هـــورامــان » خوش آمدید.
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 51
بازدید ماه : 279
بازدید کل : 151535
تعداد مطالب : 49
تعداد نظرات : 47
تعداد آنلاین : 1




در اين وبلاگ
در كل اينترنت


  • تعبیر خواب آنلاین

    






  • بهشتى هورامان
    سلام به وبلاگ بهشتى هورامان خوش آمديد آنچه در اين وبلاگ مد نظر ماست توصيف منطقه ى زيبا و وصف نشدنى هورامان و طبيعت زيباى ٤ فصل آن است.**توصيف هورامان در اين وبلاگ نمى گنجد**اميد است شما را تا حدى با اين منطقه ى كوهستانى خوش آب و هوا،زيبا،وصف نشدنى آشنا كرده باشيم.




    هورامی یکی از لهجه های کوردی است در کل، در ایران هورامان به ۲ منطقه هورامان تخت و هورامان لهون تقسیم می شود هورامان کردستان که هورامان تخت است و هورامان لهون که هورامان کرمانشاه است.

    روستای هورامان تخت در واقع که اکنون بخش هورامان است با توجه به آثار بدست آمده در این منطقه اورامان در زمانی شهر بزرگی بوده است و مرکزیت منطقه را داشته به همین دلیل آن را هورامان تخت نامیده اند. در باره ى کلمه هورامان نظریات متعددی وجود دارد :

    ۱)- هورامان را هور ناما به معنی طلوع آفتاب 

    ۲)- اهورانامان به معنی معبد اهورایی خداپرستان گفته اند.

    آتشکده هایی که در این منطقه پیدا شده بیانگر آن است مردم این منطقه قبل از اسلام زردشت بوده اند. امروزه مردم هورامان مسلمان ، مومن و سنی مذهب و فرقه شافعی می باشند . هورامان سرزمین باستانی در دوران قبل از اسلام توسط آریاییها و بعد مادها مورد استقرار قرار گرفت. به استناد نسخه ها و دست نوشته هایی که از کوههای هورامان پیدا شده ۳ ورق از پوست آهو در سال ۱۹۰۹ در منطقه هورامان کشف شده و به نام پنجاق هورامان معروف می باشد و قدمت آن به ۲۱۰۰سال پیش به خط پهلوی اشکانی نوشته شده است .



    یک شنبه 4 / 12 / 1391برچسب:هورامان, :: 1:23 ::  نويسنده : حميد شريفى

    اورامان تخت منطقه ای است کوهستانی و صعب العبور و تاریخی واقع در جنوب شرقی شهرستان مریوان دارای ویژگیهای خاص فرهنگی سنتی معماری با مردمی متدین مهمان نواز از زمان شرفیابی آنها به اسلام تا امروز در حفظ دین و عقیده خویش همت گماشته اند وبه کسانی که جهت تبلیغ عقاید باطله به میان آنهاقدم میگذارند روی خوشی به آنها نشان نداده اند مردم این منطقه در کنار مواهب طبیعی و خدادادی نمادهای فرهنگی را ازجمله زبان لباس صنایع دستی معماری سنتی حفظ کرده اند وازاین جهت به یک منطقه توریستی تبدیل شده و توجه گردشگران و محققین داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. *ورود اسلام به دیار اورامان تخت (هورامان تخت)* بنابر آنچه درکتاب (الکامل فی التاریخ جلد۲ ص۲۰۲) آمده است دین اسلام درزمان فاروق اعظم حضرت عمر(رض) خلیفه دوم رسول الله (ص) توسط دو فرمانده سپاه به نامهای عزره بن قیس و عتبه بن فرقد درخلال سالهای ۱۸ الی ۲۳ ه.ق از شهر اربیل (هه ولیر) تا همدان و حوالی آذربایجان و تمام سرزمین کردستان را گرفته و در همین سالهامردم کردستان و بالطبع مردم اورامان به دین اسلام گرویده اند و از آن زمان مردم هه ورامان تخت پیروان وفاداری برای آئین اسلام بوده اند. کوهستانهای خلوت و شگفت انگیز این دیار پرورشگاه مردان و زنان خداجویی بوده که علاوه بر ساکنین محل،از سرزمینهای دور و نزدیک جهت اعتکاف و تزکیه نفس و حضور حلقه ارشاد پیر هورامان تخت به این دیار آمده اند. اشتهار نام ۹۹ پیر هه ورامان تخت تأیید و گواهی است بر شکوفایی عرفان و تصوف اسلامی در قرون گذشته، که صحت تواتر و شهرت آنها راه را بر هر گون شک و تردیدی می بنند. نکته دیگر اینکه به گواهی تاریخ،پس از خلافت خلفای راشدین براساس جریانات سیاسی و مذهبی،گروهی از اصحاب و تابعین بزرگوار به خاطر خدمت به اسلام و مسلمین کمر همت بسته اند و مناطق حجاز و شام و ون خویش را پشت سر گذارده اند و در مناطق مختلف جهان اسلام از جمله کردستانات عزیز،راهی شده اند. بعنوان مثال;سید عبیدالله (کوسه هجیج) و سید اسماعیل محدث، در اسپریزو سید اسحاق و هاجره خاتون خواهر امام رضا از سادات مهاجری بوده اند که جهت انحام خدمات دینی به این منطقه آمده اند و جناب سید مصطفی(معروف به پیرشالیارهه ورامان تخت)و عمویش سید محمد یوسف که در اورامان تخت به خدمت مسلمانان همت گماشته اند از این دسته محسوب می شوند و پدر و اجدادشان در اصل عرب و مهاجر بوده اند. بنابر بر آنچه در کتابهای بحرالانساب تألیف سید عبدالصمد توار و کتاب تاریخ مشاهیر کرد و کتاب (بنه ماله ی زانیاران) موجود است و همچنین بنابرتواتر محلی بدست آمده که حضرت سید مصطفی پس از آموزش قرآن و مقدمات مذهبی برای دانش اندوزی به کردستانات رفته و پس از پایان دوره های تحصیلی نظام آموزشی آن زمان(حجره) بخ خدمت حضرت عبدالقادر گیلانی رفته و مشغول تهذیب و تزکیه نفس شده و اجازه نامه ارشادرا از جانب وی اخذ نموده و به هه ورامان تخت بر گشته و تا پایان عمر شریفش نهایت کوشش رادر نشر شریعت و طریقت انجام داده است، چنانکه مشهور است در خدمت وی حدود ۱۰۰ نفر از طالبان حقیقت به درجه کمال خداشناسی رسیده اند و از این جهت اورامان تخت به مهد عرفان شهرت پیدا کرد و از هر سو مسلمانان به این منطقه سرازیر می شدند شنیده می شود که بعضی از روی نا آگاهی این دانشمندان مسلمان را به پیر و آیین مجوس و زردشت نسبت می دهند که عدم اطلاع کافی و یا عناد و عقده،سبب این اشتباه بزرگ می باشد. باید دانست که،بیشتر این تبلیغات از روی غرب زدگی است. چنانکه مشهور است روباه پیر در قرن گذشته برنامه ای تنظیم نموده که براساس آن باید مسلمانان ضعیف القل تضعیف عقیده گردند. از این رو اشخاصی را تربیت می نمایند که همگی از دید مسلمانان پوشیده نیست تا در جهان اسلام مأمور شوند تا در میان مسلمانان تضعیف عقیده نسبت به بزرگان و پیشوایان دین ایجاد کنند. اینان از هیچ گونه توهین و افترایی دریغ نکرده اند و در نتیجه می توان گفت: که نسبت دادن حضرت پیرشالیار با آئین زردشتی از همین ترفندهاست. باید گفت که این یاوه گویان حرفهایشان همچو قارچ بی سر و بی ریشه هستند که هیچ تحقیق علمی در سند آنها موجود نیست و گرنه بر این اساس باید اجداد سادات کلجی(روستایی منطقه در اورامان تخت) را مجوسی و آتش پرست دانست مگر می شود؟!! در حالیکه شجره آنها نسبت به حضرت پیرشالیار و سپس حضرت حسین می رسد و رشته و نسب سادات کلجی به این صورت می باشد: السید فتح المبین ابن السید محمد امین الکلجینی ابن السید قطب الدین ابن احمد تا می رسد با ابن رستم ابن السید مصطفی(پیرشالیار) ابن السید معروف به بابا خداد ابن السید بابل تا می رسد با امام محمد باقر و امام حسین و حضرت علی و حضرت فاطمه و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم. خلاصه حضرت پیرشالیار از دانشمندان مسلمان بوده و یکی از خلیفه های حضرت عبدالقادر گیلانی بوده و آن جمله مشهوری که حضرت فرمودند: ( ان اخی مصطفی رجل صالح) درباره حضرت پیرشالیار هورامان تخت بوده است. "در این میان محققانی که به منطقه می آیند باید از مردم منطقه بپرسندکه پیرشالیار کیست؟" ما می گوییم پیرشالیار مسلمان و دردوران اسلام بوده. حدود ۹۵۰ سال پیش فوت کرده اند و دلایل ما مبنیبر مسلمان بودنش این است:

    1)- مرقدش روبه کعبه الله قبله مسلمانان است نه مثل ادیان گذشته یا رو به خورشید.

    ۲)- عبادتگاه( چله خانه)و خانه مسکونیش که امروزه هم به لطف خدا و به کوری چشم مخالفانش باقیست روبه قبله واقع شده است.

    ۳)- باغ و زکین و چشمه هایش که امروزه نیز آثار آنها باقیست به اسم سید مصطفی معروفند....

    اینک مردم هورامان تخت با نظر کسانی که این پیر عارف را به آئین زردشت نسبت می دهند مخالفند.



    یک شنبه 3 / 12 / 1391برچسب:هورامان شناسى-هورامان, :: 23:49 ::  نويسنده : حميد شريفى

    روستاى اورامان تخت با قدمتى بيش از 2500 سال به عنوان مركز بخش اورامان در 65 كيلومترى جنوب غربى شهرستان سروآباد در استان كردستان واقع شده است. بر اساس آخرین سرشماری سال 1385، جمعیت شهرستان سروآباد 53992 نفر بوده است. بر همین اساس، بخش اورامان نیز دارای 10500 نفر جمعیت بوده و روستای مورد مطالعه تحقیق حاضر به عنوان مرکز بخشدارای 2900 نفر جمعیت بوده است.اين روستا در موقعيت جغرافيايى 35 درجه و 44 دقيقه تا 37 درجه و 30 دقيقه عرض شمالى و 47 درجه و 31 دقيقه تا 49 درجه و 16 دقيقۀ طول شرقى و در ارتفاع نزديك به 2000 مترى از سطح دريا قرار گرفته است. محدوده سیاسی روستای اورامان در واقع با دهستان اورامان مرتبط می باشد، بعبارت دیگر مجموعه 5 روستای رودبر، کماله، ویسیان، سرپیر و اورامان تخت را دهستان اورامان تشکیل داده که این مجموعه روستایی، هر کدام با فاصله ای کمتر از یک کیلومتر از همدیگر واقع و تشکیل دهستان اورامان را داده اند،با این تفاسیر دهستان اورامان با وسعت 7/214 کیلومتر مربع تابع بخش اورامان که روستای اورامان تخت به عنوان مرکز بخش اورامان در استان کردستان قرار گرفته است. این روستا از سمت غرب با کشور عراق به طول 20 کیلومتر و از سمت جنوب با استان کرمانشاه هم مرز می باشد. جاده این روستا در دامنه کوه هایی قرار گرفته که از زیبایی فوق العاده ای برخوردار است. معماری اورامان و سرسبزی این منطقۀ کوهستانی رؤيای پله هایی به سمت بهشت زمينى را متصور می کند. بافت تاریخی روستا بصورت پلکانی در شیب تند ساخته شده است كه پشت بام منزل پایین به منزلۀ حیاط خانه بالاست. دیوار منازل این روستا بصورت خشک چین بدون استفاده ازملات بصورت هنرمندانه چیده شده اند كه مهمترین مصالح مورد استفاده در این روستا سنگ و چوب می باشد.

     



    پنج شنبه 3 / 12 / 1391برچسب:هورامان, :: 23:33 ::  نويسنده : حميد شريفى

    در انتهاى جاده ى آسفالت اورامان به جايى مى رسى كه پشت بام خانه اى،حياط خانه اى ديگر است. اينجا اورامان تخت است. روستايى با قدمت چند صد ساله،با فرهنگ وآدابى كه يادگار دوران زردشت است آيين اهوراستايى هنوز در حافظه تاريخى برخاسته از نياكان مردم اين منطقه، جاى دارد و آن را پاس مى دارند. در اعتقاداتشان*چينوت* و *صراط* يكى است و از آتش گداخته دوزخ ياد مى كنند. مردمان اورامان تخت،هر سال دو بار در نيمه بهار و نيمه زمستان عروسى «پير شاليار» را جشن مى گيرند،ذكر مى گويند و خدا را ياد مى كنند. در افسانه هاى مردم منطقه اورامانات پير اسطوره اى به نام «پير شاليار» هست كه مى گويند صاحب كرامات بوده است.

    از جمله اين كرامات عجيبى كه درباره او روايت مى كنند ماجراى شفا يافتن «شاه بهار خاتون» دختر شاه بخارا است كه «پير شاليار» او را شفا مى دهد. ماجرا از اين قرار بوده است كه *شاه بهار خاتون* كر و لال است و تمام طبيبان از مداواى او عاجز مى مانند تا اينكه آوازه «پير شاليار اورامى» به بخارا مى رسد. پادشاه بخارا هم شرط كرده است كه هر كسى دخترش را شفا دهد او رابه عقد وى در مى آورد؛ بالاخره عموى پادشاه با عده اى از اطرافيان پادشاه به سمت اورامان به راه مى افتند تا دختر پادشاه را به نزد «پير شاليار» ببرند. وقتى كه به نزديك روستاى «اورامان تخت» مى رسند گوش هاى دختر به طورى آنى شنوا مى گردند و وقتى هم به نزديكى هاى خانه ى «پير شاليار» مى رسند صداى نعره ديوى توجه آنها را جلب مى كند و سريع ديو از تنوره اى كه هم اكنون اهالى به آن «تنوره ى ديوها» مى گويند و نزديك خانه *پير شاليار* هست بيرون مى آيد و بر زمين مى افتد و كشته مى شود،در اين اثنا زبان «شاه بهار خاتون» هم باز مى شود و شروع به صحبت كردن مى كند.

    در نيمه بهار و نيمه زمستان، به ياد پيرشاليار،مغى كه چهارصد سال پس از ظهور اسلام به تبليغ دين زردشت مى پرداخته،تمامى اهالى روستا جمع مى شوند،دور هم حلقه مى زنند،تسبيح و كلاش(كفش) پيرشاليار و كتاب معرفه الپيرشاليار را دست به دست مى دهند و به دعا و نيايش مى پردازند.

    در هر مراسم عروسى پيرشاليار،حدود چهارصد نفر در حلقه نيايش مى نشينند و از روستاهاى اطراف هم هم براى تماشاى اين مراسم به اورامان تخت مى آيند و بر فراز پشت بام ها به نظاره مى نشينند. در عروسى پيرشاليار آش مخصوص هم پخته مى شود و به اهالى روستا داده مى شود. مردم عقيده محكمى به پيرشاليار دارند و بيمارانشان را براى شفا گرفتن به اين مراسم مى آورند. مراسم دعا و نيايش در مقبره پيرشاليار برگزار مى شود. پس از دعا و نيايش مردم به داخل قبرستان مى روند و با ميله آهنى به سنگ بزرگى كه در قبرستان است مى زنند و تكه اى از آن را مى شكنند و خرده هاى سنگ را بين مردم تقسيم مى كنند. مردم معتقدند سنگ مى رويد و تا عروسى ديگر «پيرشاليار» جاى سنگ كنده شده پر مى شود.

    *عروسى پيرشاليار* در جمعه اى كه به نيمه بهار و نيمه زمستان نزديك تر باشد برگزار مى شود تا همه بتوانند در آن شركت كنند. مردم مهربان و معتقد اورامان تخت كه به لهجه اورامى كه در گذشته زبان كتابت به شمار مى آمده و لهجه رسمى بوده سخن مى گويند در هر «عروسى پيرشاليار» ميزبان گردشگران و فرهنگ دوستان از سراسر ايران و خارج از ايران هستند، اما كتاب معرفه الپیرشالیار و تسبيح و كلاش او به بيگانان داده نمى شود و تنها دست به دست مردم روستا كه به آداب دين زرتشتى واردند مى چرخد. لازم به توضیح است که مردم هورامان بر دین اسلام و مذهب شافعی هستند.



    شنبه 1 / 12 / 1391برچسب:پيرشاليار-هورامان, :: 7:19 ::  نويسنده : حميد شريفى

    در اوايل قرن حاضر،‌ در سال 1305 شمسى،حسين نامى از مريدان «شيخ علاء الدين نقش بندى» در غارى در دره تيگيور،خمره اى پر از دانه ى ارزن پيدا كرد كه در ميان آن نوشته اى به خط پهلوى اشكانى بر پوست آهو وجود داشت. اين نوشته كه به «بنچاق اورامان» مشهور شد،قرار دادى است ميان دو نفر براى خريد و فروش زرستانى به 45 درهم كه شاهدان معامله نيز نام خود را در آن نوشته اند. اين بنچاق به سال 120 پيش از ميلاد مسيح تعلق دارد.

    چند سطر از متن بنچاق به شرح زير است:

    «سال سه ست ماه اروتات فروخش تپس پك پورتيرين زراستك چه ابير اشكان نم (زات) اخريتار اوايل پور هربشن اسمكان از خريت اويل هيچ پتسيك هرو درهم 45»

    برگردان:

    سال سيصد ماه خرداد فروشنده تپس پك،پورتيوين زراستان اسمك كه ابير اشكان نيم آن دارد و خريدار اوايل پوربشين،اسمكان زرستان(را خريد اويل از پتسيك)‌ همه را به 45 درهم .

    در حال حاضر اين بنچاقدر موزه برلين نگه دارى مى شود. 20 نسخه ديگر اين قرار داد به خط يونانى است.



    چهار شنبه 30 / 11 / 1391برچسب:قباله-هورامان, :: 18:26 ::  نويسنده : حميد شريفى